kvantespring i lithium batterier

arnfred Blog

  • Batteri producenterne lover op til 60% mere energi – levetid op til 12 år og kortere ladetid på batteripakkerne i 2018.

    Det store ryk, der skyldes en nyudviklet celle, som især udbredelsen af elbiler, har været med til at sætte skub i. Batteri fabrikker som Panasonic og Sony er gået sammen med bilfabrikker, og andre som bruger lithium batterier, for at være med hvor tingene sker.

    Store dele af den europæiske elcykel industri, får lavet deres batterier hos BMZ i Tyskland. BMZ er europas største leverandør af batteripakker, og er igang med at projektere en ny fabrik, med en forventet produktion fra 2028 på 34GWh.

    BMZ har netop igangsat et samarbejde med Japanske Sony om produktion af det det nye 21700 format. BMZ levererer allerede batteripakker med de nye battericeller til bla. Bulls 2017 modeller med Brose centermotor. Batterierne er på 600 Wh, og med hele 4 års garanti.

    batteripakke

    batteripakke

    En klassisk batteripakke til en elcykel er bygget op af små battericeller , der er lidt større end et AA batteri, som vi kender fra den almindelige husholdning.
    Den enkelte celle har en spænding på fx. 3.6 volt. Når man sætter 10 stk sammen i serie, får man 36 volt spænding, som de fleste elcykler idag bruger. En batteristang med 10 celler kan altså drive en elcykel.  Ønskes der en høj kapacitet på batteripakken, skal der bygges flere stænger sammen, så man fx har 4 x10 celler i en batteripakke for at opnå den ønskede distance på en opladning.

  • Det smarte er så hvis man kan få en celle med et højere energiindhold, så der ikke skal bygges så mange celler sammen i en pakke.

    Derfor arbejdes der hele tiden på at øge energi indholdet i battercellerne. Man taler om energitæthed – jo højere kapacitet en batteripakke har, uden at blive tungere eller større i omfang – jo højere energitæthed.

    For 10 år siden indeholdt en alm batteripakke 240 Wh – der skal 5-10 Wh til pr. km man kan køre på en elcykel.
    I dag er et alm batteri på 400 Wh, og findes normalt op til 600 Wh.

    Tesla styrer

    Elbiler har i høj grad været med til at skubbe på udviklingen af lithium batterierne. Der benyttes samme battericeller som i elcyklerne. Der er bare mange flere i bilens batteripakker.

     

    tesla nevada

    tesla nevada

    Tesla batterifabrikken i Nevada vil producere den nye standard 21700 i samarbejde med Panasonic, til deres nye Tesla folkebil.
    Senere bliver teslas highend biler, som nu benytter den snart forældede 18650 standard, også udstyret med den nye standard.