3 forskellige motor typer
Lovkravet til elcykler i Danmark
|
ForhjulsmotorEnkel løsning – ofte den billigste – men ikke altid den mest komfortable. Forhjulsmotoren kan have direkte træk på forhjulet (som på billedet til venstre) det giver en vibrationsfri og lydløs motor, som er meget behagelig at køre med, fordi der kun er en bevægelig del – men også den dyreste løsning. Oftest vil der dog ved forhjulstræk være en en gearkasse, som støjer og vibrerer mere eller mindre. Her trækkes også direkte på forhjulet men igennem en gearkasse, som tillader højere omdrejninger på motoren – og er billigere at producere. Det at motoren må have højere omdrejninger, gør at der kan anvendes en mindre motor – problemet er bare, at en gearkasse laver støj og vibrationer så sørg for at afprøve inden købet. Fordele: Ulemper: CentermotorGod balance i cyklen pg.a. lavt tyngdepunkt midt på cyklen. Mulighed for at udnytte gear, så trækkraften bliver god på stigninger.Motoren trækker på kranken og er direkte påvirket af hvilket gear der køres i. Det giver også en bedre distance på batteriet, hvis man forstår at udnytte gearet. Der vil være et øget slid på kæden, pga. motorens høje kraft. Fordele: Ulemper: BaghjulsmotorFindes i mange forskellige typer, fra enkel og billig til avanceret og komfortabelt, støj- og vibrationsfri. Baghjulmotoren burde være det mest oplagte valg på en elcykel, fordi vi ønsker trækket på baghjulet. så hvorfor ikke lade motoren sidde i baghjulet med direkte træk – det burde være en enkel konstruktion, og spare en masse slid på kæde og krank. Problemet er bare at på en cykel er vi interesseret i at have lette komponenter, og de tunge dele helst skal være placeret lavt og midt på cyklen. Fordele: Ulemper: |