Bosch batteri 2018

Giv dit lithiumbatteri et langt liv

arnfred Blog

Der forskes meget i lithiumbatterier for tiden. Det skyldes ikke mindst bilindustrien stigende interesse for elbiler. Det får vi nu direkte glæde af på vores El cykler. Det er nemlig de samme batterier, der benyttes til både elbiler og elcykler.

Du skal se batteriet som en brændstoftank

Batteriet har en begrænset levetid, som kan påvirkes. Du kan forlænge den, ved at holde den påfyldt mellem 40 og 80 %. Fylder du den mere end 80% på, sker der en lille øgning af slidet på tanken. Tømmer du den til under 40%, sker der et stort slid på tanken. Så det er den sidste rest, man skal være mest opmærksom på, at holde sig fra.

Men du skal alligevel lade op til 100%, hvis der er udsigt til at dit efterfølgende forbrug, vil tømme tanken til under 40%. Fordi det sidste i tanken slider mere, end det slid der sker ved at tanke helt op.

batteri slid

Lige nu er der i forskerkredse, ved at være evidens omkring brugen af lithiumbatterier. Man har længe været enige om, at forbrug af den sidste rest strøm i batteriet, slider forholdsvis meget.
Derfor har anbefalingen altid været, at lithiumbatterier skal sjatlades. Fordi det sikrer, at så meget som muligt af forbruget på batteriet, holdes væk fra den sidste rest strøm på batteriet.

Det viser sig dog, at der også sker et øget slid, når batteriet er fuld opladet. Det ser ud til at det stresser batteriet en lille smule.

Det har derfor været anbefalet at lade batteriet stå med ca. 60% ladning ved langtidsparkering fx. Om vinteren. Det kræver blot at man holder øje med at den, og lader op til 60% igen, hvis den falder ned i nærheden af 40%.

Læs om det nye 21700 format, som er på vej ind i de bedste batteripakker til både elcykler og -biler.

Se tidligere indlæg fra maj 2017 om lithiumbatterier