Koga E-Tour 2018

Baghjulsmotor

arnfred Blog Leave a Comment

Hvorfor baghjulsmotor på elcyklen

Mange oplever generende støj og vibration fra elcyklen.

Det kan man sagtens slippe for, ved at vælge en god baghjulsmotor.
Og hvorfor ikke en forhjulsmotor. Af den simple grund at det er alt for usikkert, at have en kraftig motor i forhjulet – fordi den vil forstyre cyklens manøvredygtighed. Der findes næsten lydløse forhjulsmotorer i god kvalitet, som kan være et billigere alternativ, men det giver ikke den samme komfort som baghjulsmotoren.

Baghjulsmotoren forekommer som en naturlig ting på cyklen. Det er der, vi er vant til at kraften fra; fordi når vi træder i pedalerne, overføres kraften til baghjulet.

En velstyret baghjulsmotor hjælper til, i forhold til hvor hårdt du træder i pedalerne. Det giver en følelse af, at motoren følger din måde at cykle på.

Ja til komfort – Nej til fodbremse og indvendige gear

Det er endnu ikke muligt af få en baghjulsmoter med indvendige gear, som er lydløs. Og det er heller ikke lykkedes at  konstruere en fodbremse, som fungerer tilfredsstillende sammen med udvendige gear. Så er fodbremse eller indvendige gear et must, må man klare sig med en støjfri forhjulsmotor.

Teknikken i at lave en lydløs motor består i at bygge en motor, som har kraft nok uden at der skal en gearing til. Det gøres bedst ved at have en stor diameter på motoren. Derfor er en baghjulsmotor med lille diameter enten svag, eller ikke helt støj- og vibrationsfri.

Fravalget af fodbremse og indvendige giver iøvrigt nogle værdifulde fordele. Istedet for fodbremse får man friløb i pedalerne, som giver en meget lettere fornemmelse i pedalerne – og det er lettere at få den rigtige position på pedalerne, når der skal sættes igang. Fravalget af indvendige gear sparer vægt og krafttab, fordi udvendig gear et meget lettere, og med et meget lille tab af den kraft du tilfører pg.a. et mere direkte træk i gearet.

 

 

Skriv et svar