Lithium batteri

Elcykel batterier i 2017

arnfred Blog

Lithium batterier

Stort set alle nye elcykler er i dag udstyret med lithium batterier – derfor handler indlæget her kun om Lithium batterier.

Kvaliteten og kapacitet varierer meget, og her er der en klar sammenhæng med prisen. En billig elcykel bliver ikke udstyret med et dyrt batteri – sådan er det bare – og det er der også god mening i.

Derfor gælder det om at afklare, dels hvad ens behov er, og dels hvad man er parat til at betale for sine lyster. Behovet handler om, hvor langt den daglige kørsel er, hvor langt man har behov for at køre periodisk, og hvor stort behovet er for sikkerhed for, at distancen kan klares.

Lysten handler om, at det selvfølgelig er rart, altid at have strøm nok på cyklen, uanset hvad man finder på.

Beregn behovet

En god tommelfinger regel er, at det daglige behov skal kunne dækkes indenfor det halve af batteriets kapacitet, fordi det slider mindst på batteriet – og der er kapacitet til de lidt længere ture. Der er også en god reserve, når batteriets kapacitet falder med tiden. Et lithium batteri taber typisk 5-15% om året.

Der er ikke noget galt i at have lyst til et godt batteri – det er der megen god mening i. Der kan også være god økonomi i det, fordi det normalt holder længere. Et godt batteri holder normalt omkring 6 år. Derfor er der også 2-4 års garanti på de gode batterier.

Energimængde i et batteri

Batteriets energimængde beskrives bedst i Wh (watt timer), fordi det er det eneste udtryk, som helt præcis angiver, hvor meget energi der er til rådighed. Det skyldes at elcyklerne i dag kan være udstyret med elsystemer på 24, 36 eller 48 volt. Et 10Ah batteri på 24 volt indeholder 240Wh – et 10 Ah batteri på 48 Volt indeholder 480 Wh – altså dobbelt så meget kapacitet.

Udbudet af batterier er i dag typisk 200 – 300 – 400 – 500 – 600 – 700 wh

Distance

Et batteri på 400Wh er en størrelse, som i dag dækker behovet for de fleste. Den anses for at have en distance på 45 -100 km i praksis. Producenterne opgiver den typisk til en distance på op til 125 km.

Et batteri på 400 Wh kan holde en 250w motor kørende på fuld kraft i 1,6 time. Selv om en elcykel må have en motorstørrelse på op til 250W, vil den ved normal kørsel kun periodisk arbejde på fuld styrke. Derfor vil et 400Wh batteri normalt kunne køre 2-5 timer på en opladning.

Hvor langt du kan køre, er umuligt at vide, fordi der er så mange forhold, der har indflydelse på det. De mest afgørende forhold omkring føreren af elcyklen, er egenindsats og vægt. Hertil kommer en mængde af fysiske forhold som vind, vejens beskaffenhed, cyklens vedligeholdsmæssige standard, stigninger på vejen, temperatur mv. – der er også meget stor forskel på bykørsel og længere ture.

Opbygning af en batteripakke

De fleste elcykelbatterier er bygget op af enten rør-celler eller polymer poseceller. Pose-celler er meget fleksible og benyttes når designet kræver det. Oftest bruges de dog fordi de er billigere. Rør cellerne er samme type som bruges i elbiler. De ligner et forvokset AA batteri og har betegnelsen 18650. Lithium er grundbestanddelen, men der kan være meget forskel på, hvilken kemi det yderligere er sammensat med. Derfor kan der også være stor forskel på egenskaber og kvalitet.

Opladning

Husk at alle Lithium batterier skal holdes opladet. En god praksis er at lade op om natten – gerne hver gang det har været brugt – dog vil det være ok at vente med at lade, indtil batteriet nærmer sig ½ fuld, hvis du den næste dag ikke kører den længere ned end ½ fuld.

De fleste kvalitetsbatterier er slidt op efter 1100 fulde opladninger. En opladning af et batteri der er ½ fuld, tæller kun som ½ opladning af de 1100.

Er du i tvivl om hvor langt du skal køre næste dag, skal der lades !! (hvis du vil være god ved dit batteri)